Lynne Denig

Fue la última asistente postgraduada de Paul Rolland que pudo terminar sus estudios con él. Una parte de su aprendizaje de la Pegagogía Rolland tuvo lugar en el curso de pedagogía del violín de un año de duración que Rolland llevaba a cabo cuando ella cursó su Master en Interpretación en la Universidad de Illinois. También asistió al último curso de verano que Rolland ofreció en la Universidad de Champaign-Urbana en 1978. Tras la muerte de Rolland, asistió al último curso de pedagogía de los Rolland en Quebec, impartido por su esposa y su hijo Michael.

Desde entonces, Lynne ha impartido y dirigido el Curso de Pedagogía Rolland que se realiza anualmente en Fairfax, Virginia, EEUU (ver www.PotomacAcademy.org, sección Summer Programs). Participa como uno de los principales ponentes sobre Pedagogía Rolland en el London Seminar for String Teachers que dirige Claudio Forcada (www.claudioforcada.com), así como en el Seminario Rolland de Hamburgo. En 2014 fue la ponente de la Formación en Pedagogía Rolland de CEPIC.

En los Estados Unidos, Lynne ofrece regularmente conferencias y escribe artículos sobre Pedagogía Rolland y ajuste de barbadas para la American String Teachers Association. También ha colaborado como especialista Rolland en el Fiddle Camp que organiza Peter Rolland (www.PeterRolland.com) en Westcliffe, Colorado.

Junto a su colega Gary Frisch y aplicando sus conocimientos de la pedagogía de Rolland, Lynne ha creado un sistema patentado de ajuste de barbadas que alivia el dolor y mejora la técnica de violinistas y violistas (www.chinrests.com).

Además de su faceta como formadora en Pedagogía Rolland, Lynne también contribuye a la enseñanza de los instrumentos de cuerda en su país como vocal en la Junta Directiva de la ASTA y en su región colaborando en la creación del Certificate Advancement Program y muchos de los cursos de la Virginia String Teachers Association, de la que también fue presidenta. Diseñó el programa de violín del Musical Advancement Program para jóvenes socialmente marginados en Durban, Sudáfrica.

Anteriormente profesora de violín en la University of Northern Michigan, Lynne se complace en mencionar a los profesores de su etapa como estudiante universitaria: en la West Virginia University (BM), Donald Portnoy, violín, y Gerald Lefkoff, viola; en la University of Illinois (MM), Paul Rolland, violín, y Guillermo Perich, viola, y en la University of Iowa (DMA, ABD), Leopold LaFosse, violín. Estudió Pedagogía Suzuki con Joellyn Keranen and Ronda Cole.

Actualmente, Lynne tiene veinte alumnos de entre diez y dieciocho años. Ha recibido galardones como el Outstanding and Distinguished Service Award, VASTA, y la Citation for Leadership and Merit, ASTA.

Los interesados pueden unirse a la página de Facebook Rolland Pedagogy y a Lynne en LinkedIn. Es posible contactar con Lynne en lynne@chinrests.com.

Lynne Denig was Paul Rolland’s last graduate assistant to receive a degree with him at the University of Illinois.  Part of her study of Rolland Pedagogy took place in Mr. Rolland’s year-long pedagogy course as part of her Masters Degree in Violin Performance and Pedagogy at the U of I.  She also attended the last summer workshop that Mr. Rolland offered in Champaign-Urbana in 1978.  After his death, Lynne attended the last Rolland Workshop in Quebec, Canada offered by Mrs. Rolland and her son, Michael.

Since that time, Lynne taught at and directed the annual Rolland Pedagogy Workshop in Fairfax, Virginia, USA (www.PotomacAcademy.org under Summer Programs). Internationally, Lynne was one of the principle Rolland speakers at the London Seminar for String Teachers directed by Claudio Forcada (www.claudioforcada.com), and also in Hamburg, Germany at the Rolland Seminar there.  In 2014, Lynne was the principle speaker at CEPIC’s Rolland Seminar in Madrid.

In the United States, Lynne regularly makes Rolland presentations at the American String Teachers Association Conference and also writes articles for ASTA on Rolland Pedagogy and chinrest fitting.  She also served as the Rolland Pedagogy specialist at the Peter Rolland Fiddle Camp (www.PeterRolland.com) in Westcliffe, Colorado.

Together with colleague Gary Frisch and with knowledge of Rolland Pedagogy, Lynne created a patented chinrest fitting system that provides pain relief and enhanced technique in violinists and violists (www.chinrests.com).

As a leader in string teaching, Lynne has not only been one of the leaders of Rolland Pedagogy, but she serves her fellow string players and teachers as Member-at-Large on the ASTA Board.  She created with others ASTA’s Certificate Advancement Program (www.astaweb.com), many of the Virginia String Teachers Association’s programs, and served as VASTA’s president.  Lynne also created the violin portion of the Music Advancement Program for previously marginalized youths in Durban, South Africa.

Having been a university professor at Northern Michigan University, Lynne also likes to recognize her primary university professors: at West Virginia University (BM), Donald Portnoy, violin and Gerald Lefkoff, viola; at the University of Illinois (MM), Paul Rolland, violin, and Guillermo Perich, viola; and at the University of Iowa (DMA, ABD), Leopold LaFosse, violin.  Suzuki Pedagogy was studied with Joellyn Keranen and Ronda Cole.  
Currently, Lynne teaches twenty violin and viola students in Fairfax, Virginia ages 10-18. Awards include: Outstanding and Distinguished Service Award, VASTA; and Citation for Leadership and Merit, ASTA.

Please subscribe to the Rolland Pedagogy FaceBook Page and Group and to Lynne on LinkedIn.  Lynne can be reached at lynne@chinrests.com.